Welkom bij Wonen Noordwest Friesland Over ons Nieuws en publicaties Nieuws Repareren en signaleren

Repareren en signaleren

Leestijd: 3 min

De sociale vakmannen van Wonen Noordwest Friesland

De vakmannen van Wonen Noordwest Friesland komen dagelijks ‘achter de voordeur’. Zij voeren reparaties uit in de woning van huurders. Naast het technische aspect zien ze natuurlijk ook andere zaken: armoede (geen tapijt op de vloer), vereenzaming of vervuiling. Gekleed in werkkleding en met hun gereedschap bij zich komen de vakmannen altijd binnen bij huurders. Daarom zijn zij bij uitstek de ‘ogen & oren’ van de corporatie. Soms zijn zij één van de weinigen die nog toegang hebben tot de woning. 

Opleiding ‘Sociaal vakman’
Als je oog wilt hebben voor het welbevinden van de huurders, is het goed om te weten waar je zoal op moet letten. Hoe herken je zaken, hoe benoem je zaken en wanneer meldt je zaken binnen de organisatie. Alle vakmannen hebben daarom de opleiding ‘Sociaal vakman’ gevolgd. Zij leerden signalen te herkennen van bijvoorbeeld eenzaamheid, middelenmisbruik en mishandeling. Ook leerden ze om dit gepast ter sprake te brengen. Dat doe je niet in een middagje. ‘Het verhaal van een ervaringsdeskundige van huiselijk geweld kwam echt wel binnen’ aldus Hiele Dijkstra, coördinator Servicebedrijf bij Wonen Noordwest Friesland.  

Met een kleine actie iets voor anderen betekenen
Het signaleren is één ding. Maar wat gebeurt er daarna? De signalen worden bijvoorbeeld bij de collega Bewonerszaken neergelegd, zodat die een vervolgactie in gang kan zetten. Dit kan zware problematiek zijn waarbij de GGD, Gebiedsteam en wijkagent betrokken moeten worden.

Kleinere zaken zijn echter ook het vermelden waard. Zo werd iemand die nog niemand kende in de nieuwe omgeving en zich eenzaam voelde, in contact gebracht met een bewoner dichtbij met dezelfde hobby waar de vakmannen eerder waren geweest. Bij een mevrouw die het maar niet voor elkaar kreeg om haar dakraam op de goede manier te gebruiken en de uitleg telkens vergat, werd de overbuurvrouw bij de uitleg gevraagd zodat hulp dichtbij georganiseerd kon worden. Prachtige voorbeelden hoe je met een kleine actie iets voor anderen kunt betekenen. 

Ruimte voor sociale vakmannen
Vanuit de organisatie is volop aandacht om de sociale vakman de ruimte te geven. In de begroting is voor onderhoud niet alleen cijfermatig aandacht voor de processen, maar juist ook voor de sociale component. Dit zodat de vakmannen de ruimte krijgen en voelen om aandacht te schenken aan het sociale welbevinden van huurders en diens eventuele problematiek. 

Het profiel van de vakman is aangepast. Naast vakbekwaamheid is ook het signaleren van sociale problematiek nu onderdeel van de functie.