Welkom bij Wonen Noordwest Friesland Over ons Nieuws en publicaties Nieuws Hulp van een Schuldhulpmaatje

Hulp van een Schuldhulpmaatje

Leestijd: 3 min

Vraag bij geldproblemen hulp van een Schuldhulpmaatje!

Martin Bosker is medewerker Bewonerszaken van Wonen NWF. Als er een huurachterstand is, probeert hij in contact te komen met de huurder. Voor deze Koers ging hij in gesprek met Silvia, huurder van Wonen Noordwest Friesland. Zij had een huurachterstand en schakelde hulp in van Schuldhulpmaatje. Ook sprak Martin met Adriaan Stap, de coördinator van Schuldhulpmaatje Waadhoeke en met Maaike Vogel, maatje van Silvia vanuit Schuldhulpmaatje (Silvia is niet haar echte naam).

Stel, ik heb geldproblemen en wil jullie hulp. Hoe gaat dat dan?
Adriaan: ‘Iedereen met geldproblemen kan zich aanmelden. Dat kan door mij te bellen, te mailen naar [email protected] of via de website schuldhulpmaatje.nl. Ik neem dan contact op en maak een match met één van de elf maatjes. Het doel is om mensen met geldproblemen te helpen de zaken op orde te krijgen. Iedereen verdient het om hierbij geholpen te worden. Momenteel is er geen wachtlijst en kan hulp snel opgestart worden.’

Silvia, waarom meldde jij je aan bij Schuldhulpmaatje?
‘Mijn eigen administratie doen lukt mij niet, daar heb ik geen inzicht in. Hierdoor kreeg ik onder andere een huurachterstand. Verder gaat het goed hoor. Ik werk en ben normaal begaafd. Ik heb maar één probleem en dat is het goed bijhouden van een administratie. Ik doe alles zelf maar heb nu Maaike als maatje. Zij geeft mij tips, zorgt voor overzicht en houdt me scherp. Het aanvragen van kwijtscheldingen of tegemoetkomingen is ook iets waar zij bij helpt.’ 

Maaike, wat kom jij zoal tegen als maatje?
‘Ik ben vrijwilliger, omdat ik mensen wil helpen. Soms kom ik bij mensen die in tranen zijn vanwege de stress. Ze zien zelf geen oplossing meer. Een maatje heeft hier geen oordeel over. Ik ga naast de mensen staan, luister, adviseer en geef steun. Samen kijken we naar wat mogelijk is. We zorgen eerst dat de ‘stress eraf gaat’. Samen een alsmaar uitgesteld telefoontje doen geeft al wat rust. De hulp is gratis en niets moet. De vrager bepaalt altijd zelf wat er moet gebeuren en hoe lang de ondersteuning blijft. Soms is dat heel kort, maar als het nodig is blijf ik langer betrokken.’

Adriaan vult aan dat mensen best wanhopig kunnen zijn. ‘Als het financieel al moeilijk is en de hoge energierekening komt er ook nog eens bij, dan wordt het heel krap. Met name alleenstaande ouders hebben het moeilijk.’ 

Silvia, wat voor tips heb jij voor ‘lotgenoten’, huurders met geldproblemen?
‘Durf hulp te vragen, schaam je niet. Je kunt nu eenmaal niet overal goed in zijn. Niemand is perfect. Het leeft prettiger als de boel op orde is. En als je geen hulp in wilt schakelen, zorg dan in ieder geval dat je in contact blijft. Mijn ervaring met Wonen Noordwest Friesland is prima. Dat kwam ook doordat ik zelf contact zocht en in gesprek bleef om samen een oplossing te zoeken. Dat verliep heel respectvol.’